ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 旭川大学(~2023)
  3. 旭川大学保健福祉学部研究紀要
  4. 13(2021.3.31)

看護学生の学年別看護師イメージとキャリアコミットメントの変化

https://aulib.repo.nii.ac.jp/records/986
https://aulib.repo.nii.ac.jp/records/986
7a7b4122-f917-4f2e-aa1d-17f98b620219
名前 / ファイル ライセンス アクション
P5-13_吉澤・山口・山田.pdf 看護学生の学年別看護師イメージとキャリアコミットメントの変化 (725.6 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-06-18
タイトル
タイトル 看護学生の学年別看護師イメージとキャリアコミットメントの変化
言語 ja
タイトル
タイトル Changes in Nursing Students' Image of Nurses Based on the Academi Year and Their Career Commitmen
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 看護学生
キーワード
主題 看護師イメージ
キーワード
主題 キャリアコミットメント
キーワード
主題 Nursing Students
キーワード
主題 Image of Nurses
キーワード
主題 Career Commitment
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 吉澤, 裕子

× 吉澤, 裕子

WEKO 1845

ja 吉澤, 裕子

ja-Kana ヨシザワ, ヒロコ

Search repository
山口, さつき

× 山口, さつき

WEKO 1846

ja 山口, さつき

ja-Kana ヤマグチ, サツキ

Search repository
山田, 直行

× 山田, 直行

WEKO 1847

ja 山田, 直行

ja-Kana ヤマダ, ナオユキ

Search repository
Yoshizawa, Hiroko

× Yoshizawa, Hiroko

WEKO 1848

en Yoshizawa, Hiroko

ja ISNI

Search repository
抄録
内容記述 本研究の目的は,看護学生の志望動機,看護師イメージおよびキャリアコミットメントについて,学年による特性を明らかにすることであった。看護系大学の1~4年生230名を対象に質問紙調査を実施した。その結果,学生は,看護職にあこがれそれを将来の職業につなげるという目的意識をもって入学していることが明らかとなった。入学当初は家族の要因が志望変化に大きく影響するものの,学年が進み臨地実習の経験が増えてくると,家族よりも実習環境の要因が大きく影響していた。看護師イメージとして,「職業的自律」「興味関心」「情緒的魅力」の3因子を抽出した。看護師イメージの学年間比較では,「興味関心」「情緒的魅力」において1年生の得点が3年生よりも有意に高く,看護の学びを深めることにより,現実的な厳しさや難しさを感じていることが明らかになった。さらに,キャリアコミットメントの学年間比較では,「情緒的要素」「計算的要素」「規範的要素」のいずれの組み合わせにも有意差はなかった。4年生は他の学年より臨地実習の経験があるにも関わらず,量的な差がなかったのは,自分の経験の中で看護をどう認知しているかによると考えられる。今後,質的な検討も含めてさらに調査を進める必要がある。その上で,看護基礎教育において,学年の特性を考慮した支援方法の工夫が求められると言える。
言語 ja
抄録
内容記述 The objective of the present study was to clarify the characteristics of nursing students by their academic year in terms of their motivations, image of nurses, and career commitment. We conducted a questionnaire survey on 230 nursing university students from the first to fourth academic years. The result showed that students entered the university with a sense of purpose that their admiration of nurses leads to the future occupation. Although family-related factors had a strong influence on changes in students' wishes at the start of the school, as their academic year advanced, students had more experience in clinical training, and factors associated with the training environment became more influential. As an image of nurses, we extracted three factors: “occupational autonomy,” “interest,” and “emotional appeal.” When their image of nurses was compared based on the academic year, the score of the first year was significantly higher than the third year for “interest” and “emotional appeal.” As they learn more about nursing, they experience real hardship and difficulties. In addition, we compared the career commitment of nursing students based on their academic year. There was no significant difference in any combination of “emotional elements,” “computational elements,” and “normative elements.” The fourth-year students had more experience with clinical training, yet they did not present a quantitative difference. This was probably dependent on how students acknowledged nursing within their own experience. In the future, further study is necessary including qualitative examination. In basic nursing education, devising support methods that consider characteristics of each academic year consider the characteristics of each academic year are desired.
言語 en
書誌情報 ja : 旭川大学保健福祉学部研究紀要
en : The journal of Faculty of Health and Welfare Science, Asahikawa University

巻 13, p. 5-13, 発行日 2021-03-31
出版者
出版者 旭川大学保健福祉学部
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18837247
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12396607
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 08:48:06.149658
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3