WEKO3
アイテム
児童養護施設における保育士の力量形成のプロセス
https://aulib.repo.nii.ac.jp/records/2000086
https://aulib.repo.nii.ac.jp/records/2000086d01d81db-a536-48db-8938-6c56c6b28b54
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-06-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 児童養護施設における保育士の力量形成のプロセス | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Process of Building the Competence of Nursery Teachers in Children's Home | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
崔, 敏奎
× 崔, 敏奎 |
|||||
著者(英) | ||||||
姓名 | Choi, MinGyu | |||||
抄録 | ||||||
内容記述 | The purpose of this study is to "clarify the process of developing the skills of nursery teachers in children's homes". Specifically, we will examine the specific aspects of "What kind of experiences do nursery teachers at children's homes have in their interactions with children, from new positions to midcareer positions up to the present day, and what kind of competencies do they develop from these experiences?". The research target is nursery teachers who have obtained a childcare worker qualification at a childcare training school and have worked as a nursery teacher at a children's homes for eight years or more. As a result of the analysis, finding employment as a nursery teacher at ac hildren's home means participating in a child's life and supporting their independence, and from there, it becomes the start of learning as a practical place begins. However, when a new nursery teacher becomes a new nursery teacher, they become desperate because of their relationship with the child. New nursery teacher become aware of their mid-career status by interacting with graduating children and being recognized by children by continuing to do so, and from there they learn how to be careful and develop relationships with children. The ability of mid-career employees to realize that it takes time to develop trust and trust is developed. One of her current abilities is "creating the image of nursery teacher working in children's homes". In addition, by building informal relationships between nursery teacher, it supported new nursery teacher desperation and mid-career nursery teacher relearning from scratch through transfers. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述 | 本研究の目的は、「児童養護施設の保育士の力量形成のプロセスを明らかにする」ことである。具体的に、「児童養護施設の保育士は子どもとの関わりにおいて新任から中堅を経て現在に至るまでどのような経験をし、そこからどのような力量が形成されるのか」の具体的な様相を解明することである。そして、その対象を「保育士養成校で保育士資格を取得し、児童養護施設の保育士として8年以上勤務している保育士」を研究対象としている。分析の結果、[児童養護施設の保育士としての就職]をすることは、<子どもの「生活」と「自立」の支援の場への参加>をすることであり、そこから<実践の場としての学びのスタート>が始まる。しかし、新任保育士の際には、<子どもとの関係>から【必死になる】。新任保育士は【卒園児との関わり】や【続けることにより子どもに認められる】ことによって【中堅という自覚】をし、そこから【注意する方法を身に付ける】ことや【子どもとの関係性・信頼には時間がかかるという自覚】といった中堅の力量が形成される。そして、現在に至る力量として【児童養護施設で働く保育士像を構築する】ことが挙げられる。また、保育士同士での【インフォーマル関係を構築する】ことから新任保育士の【必死になる】ことや中堅保育士の[異動による一から学びなおし]を支えていた。 | |||||
書誌情報 |
ja : 旭川市立大学短期大学部紀要 en : The Journal of Junior College, Asahikawa City University 号 1, p. 19-54, 発行日 2024-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 旭川市立大学短期大学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 27590747 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AB00030183 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |