@article{oai:aulib.repo.nii.ac.jp:00000832, author = {熊田, 広樹 and Kumata, Hiroki}, issue = {47}, journal = {旭川大学短期大学部紀要, The journal of Junior College, Asahikawa University}, month = {Mar}, note = {The purpose of this study is to investigate what essential abilities are for inclusive childhood care and education by examining students' reactions to a practical seminar for the teaching profession. Students are required to participate in following three assignments. 1)observation and developmental assessment by a visual material, 2)group discussion after role-playing various occupations, 3)a report on a note written by a mother of a child with special developmental need and care. These assignments are analyzed from the point of view of following three abilities, that is, “playing”, “listening(counseling)”, and “coordinating(cooperating)”. It was found that following three points are important. 1)finding out children's whole reactions including inner workings of their mind besides their superficial behavior 2)listening to what parents would like to tell with empathy before advising them on child care 3)knowing other various occupations except childhood education and care appropriately by talking with them, and finding out better supports and care for children and parents. It is necessary for the faculty to cooperate with professions in the field of childhood education and care in order to promote students' these abilities., 本研究の目的は保育・教職実践演習における授業実践を振り返ることで、インクルーシブな保育を展開するために保育者に求められる能力とは何かについて考察することである。1)映像教材による行動観察と発達のアセスメント、2)多職種を演じるロールプレイ実施後のグループ討論、3)発達に心配がある子どもの母親が書いた手記に対するレポート課題の3点について、「遊ぶ」「聴く」「つなぐ」の3つの観点から分析を行った。その結果、1)子どもの表面的な行動だけでなく心の動きも含めた子どもの反応全体を捉えること、2)助言やアドバイスの前に保護者が話したいと思うことに共感しながら聴けること、3)対話を通して多職種の専門性を正しく理解し、子どもと保護者への寄り添い方を見出していくことなどが重要であることがわかった。これらの能力を育んでいくためには養成校と現場が連携した取り組みも必要である。}, pages = {41--58}, title = {インクルーシブな保育に求められる保育者の専門性について : 保育・教職実践演習における取り組み}, year = {2017}, yomi = {クマタ, ヒロキ} }